Barn ×
37 results
  1. Fordeler og ulemper ved plassering av barn i beredskapshjem

    Nilsen, Janne Ek ()

    Det har opp igjennom årene vært en debatt om bruken av beredskapshjem som tiltak, hvor det spesielt har blitt pekt på hensynet til barnet og de konsekvensene det har for barnet å bli plassert i en midlertidig omsorgsbase (Johansson 2016, 81). I barneverntjenesten brukes beredskapshjem oftest som

  2. Overvekt hos barn i grunnskolen og hvordan forebygge

    Danielsen, Mailene ()

    Formålet med denne oppgaven er å øke fokus på overvekt hos barn og unge i grunnskolen og hva skolen kan gjøre for å bedre barns helse. Dette er gjort gjennom å innhente data og informasjon fra forskning og arbeid gjort innen helse og ernæring i kombinasjon med innhenting av statistiske datas

  3. Barns tro og livstolkning i møte med læreren

    Danielsen-Krieger, Anette ()

    Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet barns tro og livstolkning i møte med læreren, og fokuserer på hvordan RLE-læreren kan imøtekomme elevene på en måte som tar dem på alvor. Problemstillingen jeg har valgt å undersøke er: Hvordan kan RLE-læreren møte elevenes tro og livstolkning? I

  4. De begavede barna – den glemte elevgruppen?

    Johannessen, Kristina ()

    Mediedekningen og interessen av begavede barn har økt de seinere årene. Det skrives om begavede barn som ikke får utfordret seg nok, foreldre som kjenner på fortvilelsen og som til og med tar med barna sine og flytter til utlandet. Elever som mister motivasjon og dropper ut av skolen. Ja, rett o

  5. «Hva tror dere lillesøster tenkte da?»

    Moss, Marie Louise Ask ()

    Målet med denne studien er å undersøke hvordan bibliotekarer er i dialog med barn i lesestunder på biblioteket. Samtidig er det et mål å belyse hvilke betydning bibliotekarene mener dialog i lesestundene har. For å nå forståelse for temaet har tre bibliotekarer som høytleser for barn i les

  6. Skolen som forebyggende arena

    Edvardsen, Henriette Berg ()

    Fns utviklingsfond (UNDP) kåret senest i 2014 Norge til verdens beste land å bo i (UNDP, NTB, 2014). Til tross for dette har det blitt avdekket flere saker i media som beskriver en helt annen virkelighet. En av de mest omtalte sakene er Christoffer-saken fra 2005 der en 8 år gammel gutt ble misha

  7. Opplever helsesøstre hindringer i sitt forebyggende arbeid med kosthold og overvekt i skolehelsetjenesten? En kvalitativ undersøkelse av helsesøstre ved fire barneskoler i Akershus fylke.

    Henningsgård, Vilde ()

    Folkehelseinstituttet anslår at hver sjette åtteåring i Norge har overvekt. Denne andelen har vært stabil de siste årene, men andelen med overvekt øker når barna blir eldre. I den voksne befolkningen er tallene enda høyere, der en av fem har fedme. Forebyggende helsearbeid særlig rettet mot

  8. Glutenfri omsorg: tilrettelegging for glutenintolerante barn i barnehage og SFO. Gluten-free care: Adaption for children with gluten intolerance in kindergarten and after-school activities

    Hauge, Nina Mathisen, Kråkmo, Marianne ()

    Glutenintoleranse brukes som et felles begrep for hveteallergi og cøliaki. Hveteallergi er en av de vanlige allergiene hos barn. Bedre diagnostisering har ført til økende insidens av cøliaki. Prevalensen av hveteallergi hos 0-14 år gamle barn ligger på rundt 0,3-0,5%, noe som tilsvarer d

  9. Foreldre, en ressurs for barns læring?

    Håkonsen, Linda Sveiven ()

    Samarbeidet mellom skole og hjem er noe alle lærere må forholde seg til. Et godt samarbeid mellom skole og hjem er med på å utvikle eleven både faglig og sosialt. Som foreldre har man et større ansvar for skolearbeid og faglig innhold enn man hadde tidligere. Denne endringen skjedde i samsvar