Kroppsøving ×
20 results
  1. Gjøres det nok?

    Arnesen, Kaare Wilberg ()

    Med denne oppgaven ønsker jeg å belyse hvordan elever med nedsatt funksjonsevne inkluderes i kroppsøvingsundervisningen. Et tema jeg mener får for lite fokus i skolen. Egne erfaringer og observasjoner gjorde at jeg ønsket å skrive en bacheloroppgave om dette. For å belyse tema har jeg gjennom

  2. Overvektige jenter i kroppsøving

    Thomassen, Birgitte ()

    I denne oppgaven studerer jeg problemstillingen ”hvordan deltar overvektige jenter i kroppsøving”. Jeg har valgt å bruke observasjon som en kvalitativ metode der jeg ser på to overvektige jenter på ungdomstrinnet. Jeg har laget en case på hver av jentene og samlet noen av de mest relevante

  3. Fysisk aktiv læring i matematikk

    Gausdal, Ina ()

    Forskning viser at den norske skolehverdagen tradisjonen tro ofte foregår stillesittende i et klasserom. Samtidig snakkes det fra stadig flere hold om helhetlig læring og å ta i bruk kroppen i undervisningen. Jeg synes dette er et spennende tema, og ønsket selv å se hva slags effekt fysisk akti

  4. Innsats i vurderingsarbeidet i kroppsøving

    Ottesen, Tor Hasli ()

    Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan ulike kroppsøvingslærere forholder seg til innsats som vurderingskriterium i kroppsøvingsfaget. Oppgaven handler om hvordan de tar i bruk elevenes innsats knyttet opp mot vurdering, og hvordan den enkelte lærer tolker bruken av innsats, og på hvilket v

  5. Vurdering av innsats i kroppsøvingsfaget

    Andersen, Heidi ()

    Problemstillingen for denne oppgaven er: ”Hvordan forholder fire kroppsøvingslærere seg til innsatsbegrepet i vurderingsarbeidet på ungdomstrinnet?”. Ved hjelp av semistrukturert kvalitativt intervju samle jeg inn data, som jeg transkriberte og bearbeidet videre. Forskningen er basert på

  6. Tilskuer i egen kroppsøvingstime: forklaringer på inaktivitet

    Steffens, Ida Amalie Hedegaard ()

    Denne oppgaven tar for seg elever som er inaktive i kroppsøving. Målet er å finne ut hvorfor elevene velger å heller se på undervisningen enn å delta, selv om de har fysiske forutsetninger for å delta. For å finne svar på dette har intervju blitt benyttet som forskningsmetode. Intervjuobjek

  7. Klasseledelse og motivasjon i kroppsøving

    Skjølås, Malin Tømte ()

    Hvilken betydning har god klasseledelse for elevenes motivasjon i kroppsøvingsfaget? Dette er problemstillingen denne oppgaven baserer seg på. Jeg har tatt for meg de ulike faktorene som har betydning for hvordan god klasseledelse praktiseres og sett dette i sammenheng med elevenes motivasjon. De

  8. Fysisk aktiv lek i kroppsøvingstimene i førsteklasse

    Berget, Ida ()

    «Hvilken betydning mener førsteklasselærere at fysisk aktiv lek i kroppsøvingstimene har å si for elevene?». Dette er problemstillingen som belyses i denne bacheloroppgaven. Det viser seg at barns hverdag peker i retning av mindre fysisk aktivitet, og at leken i større grad enn tidligere blir

  9. Legitimering av kroppsøvingsfaget

    M'Bon, Bettina ()

    Tittel: Legitimering av kroppsøvingsfaget Formål: Formålet med oppgaven er å studere hva som kan ligge til grunn for at kroppsøving er et fag i skolen, gjennom å se på to perspektiver som kan være viktige for å legitimere faget. Dette er en bacheloroppgave som er viktig for utdannelsen min.

  10. Elevers motivasjon i kroppsøving

    Jansen, Richard ()

    I min bacheloroppgave om elevers motivasjon i kroppsøving har jeg studert hvordan man som lærer kan motivere elever til aktivitet i kroppsøving. Jeg har tatt utgangspunkt i blant annet selvbestemmelsesteorien og målperspektivteorien for å vurdere dette. Jeg har brukt observasjon som metode, og

  11. Faktorer som påvirker ungdom til å være fysisk aktive

    Lersveen, Gina ()

    Dagens samfunn utvikler seg i stor fart, og mye av utviklingen går på det å skulle gjøre livene våre enklest mulig. Mye av utviklingen fører til at vi blir mer stillesittende hele dagen. Barn er lengre på skolen, og har fag som gir lite fysisk aktivitet. I dag er fokuset på helse kanskje st

  12. Klasseledelse i kroppsøving

    Tenold, Marte Sofie Kaldhussæter ()

    Klasseledelse er et viktig tema. Det er fordi hva slags type klasseleder en er, er avgjørende for elevenes læring. Gjennom min egen skolegang har jeg opplevd både gode og mindre gode lærere. Kroppsøving er noe som har interessert meg i alle år og jeg har derfor valgt fordypning i dette på læ

  13. Fysisk aktivitet i Aktivitetsskolen

    Kalbakken, Linda Skogseth ()

    I 2003 ble det gjennomført en undersøkelse der det ble sett på fysisk aktivitet blant 20 andreklassebarn i Skolefritidsordningen fordelt på fire Osloskoler. Knut Løndal og Carl Henrik Bergjsø var de to som gjennomførte denne undersøkelsen. Nå holder Siv Lund (LUI, Seksjon for kroppsøving)

  14. Kjønnsdelt undervisning i kroppsøvingsfaget

    Simensen, Kristina Snerling ()

    Tilpasset opplæring står sentralt i den norske skole. I forhold til utfordringen om å skape en tilpasset opplæring for alle elever, er kjønnsdeling av undervisningen et tema som har blitt mye omdiskutert. Spesielt i kroppsøving der fokuset på kropp og fysiske ferdigheter står sentralt, er de