Pedagogikk ×
107 results
  1. Mobbing i skolen

    Aae, Torgeir Holtborg ()

    Mobbing er fremdeles et stort problem i dagens skole, til tross for all kunnskap og fokus det har fått den siste tiden. Undersøkelser viser at selv om mobbing de siste årene har gått litt ned er fortsatt omfanget stort, og har ikke hatt noen jevn nedgang. Derfor er det fortsatt et behov for mer

  2. Gjøres det nok?

    Arnesen, Kaare Wilberg ()

    Med denne oppgaven ønsker jeg å belyse hvordan elever med nedsatt funksjonsevne inkluderes i kroppsøvingsundervisningen. Et tema jeg mener får for lite fokus i skolen. Egne erfaringer og observasjoner gjorde at jeg ønsket å skrive en bacheloroppgave om dette. For å belyse tema har jeg gjennom

  3. Skole-hjem samarbeid på multikulturelle skoler

    Sundeng, Alexander Skinnes ()

    Temaet for denne oppgaven er skole hjem samarbeid med fokus på minoritetsspråklige foreldre, problemstillingen er derfor: «Hvordan jobber to multikulturelle skoler med stor andel minoritetsspråklige foreldre med skole-hjem samarbeid». Jeg ønsker å skrive om dette teamet på grunn av min egen

  4. Teknologi og design – I hvilken grad motiveres elevene?

    Rusthaug, Mikael Vangen ()

    I oppgaven har jeg undersøkt i hvilken grad et teknologi og designprosjekt kan øke elevenes motivasjon. Jeg begrenset meg til elevenes motivasjon for naturfag, og elevenes motivasjon for temaet som prosjektet omhandlet. Samtidig fokuserer jeg på de elevene som ellers er umotiverte eller delvis m

  5. (S)kjønnsdelt undervisning

    Dalevold, Amanda Granum ()

    Utgangspunktet for denne oppgaven er kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner hos jenter og gutter i den norske grunnskolen. Oppgaven ser på ulike aspekter ved kjønnsdelt undervisning, og om dette kan være et tiltak for å redusere kjønnsforskjeller i skolen. Gjennom dokumentanalyse blir ulike år

  6. Det dialogiske klasserommet; en vei til tilpasset opplæring

    Drægni, Trude ()

    I Prinsipper for opplæringen i Kunnskapsløftet (Kunnskapsdepartementet, 2006) står det under lærerens kompetanse og rolle at «Som tydelige ledere skal lærere skape forståelse for formålene med opplæringen og framstå som dyktige og engasjerte formidlere og veiledere» (s. 27). Gjennom snart

  7. Her snakker vi norsk

    Helgheim, Kristina ()

    Forskning viser at minoritetsspråklige elever i det norske utdanningssystemet generelt har høyere motivasjon og innsats når det gjelder skolearbeid enn majoritetselevene. Likevel ser man markerte forskjeller i læringsutbytte mellom elever med norsk bakgrunn og elever med innvandringsbakgrunn. Ti

  8. Elevens faglige selvoppfatning og lærerens rolle

    Nave, Monica ()

    Formålet med bacheloroppgaven «Elevenes faglige selvoppfatningen og lærerens rolle» er å se på hvordan en lærer bør gjennomføre sin undervisningspraksis for å best mulig ivareta og bygge opp en god faglig selvoppfatning hos elevene. Problemstillingen er som følger: Hvordan kan en lærer b

  9. Kan grunnleggende ferdigheter og kunnskap om mat og helse bidra til å hjelpe elever til å ta gode valg i egne liv - sett i lys av formålet med faget «mat og helse»?

    Grøndahl, Silje Stensåsen ()

    I denne oppgaven er det forsøkt å sette lys på verdien faget «mat og helse» kan ha i forhold til elevenes liv i og uten for skolen, i nåtid og i fremtid. Det er satt fokus på formålet til faget «mat og helse» slik det er beskrevet i LK06 i og med dette er veildende for hva elevene skal ha

  10. Storyline – en elevaktiv arbeidsmetode

    Pharo, Håkon Dietrichson ()

    Et grunnprinsipp i norsk skole er at alle elever skal ha rett til tilpasset opplæring slik at deres læringspotensial kan bli realisert. Elevaktive arbeidsmetoder der elevene jobber med oppdagende læring er fremtredende i dagens undervisning. For å kunne tilpasse undervisningen må elevaktive und

  11. Estetisk opplevelse i en målstyrt skole

    Nesdal, Johanne-Margrethe Kippersund ()

    I denne bacheloroppgaven i pedagogikk og elevkunnskap blir den estetiske opplevelsen, og dens rolle i skolen, forsøkt definert og drøftet i sammenheng med målstyringsprinsippet. Oppgaven er ev litterær art, og benytter seg av hermeneutisk metode.

  12. ”Omsorgssvikt i skolen” - En studie om hvordan lærere kan identifisere omsorgssvikt, samt hvilke plikter lærer må anvende hvis de oppdager omsorgssvikt.

    Wang, Kine ()

    Denne studien retter oppmerksomhet mot fenomenet omsorgssvikt. Som lærerstudent anser jeg dette som svært viktig tema i arbeid med barn og unge. Forskning viser at det stor sannsynlighet for at lærere vil møte barn som utsettes for omsorgssvikt. På bakgrunn av at omsorgssvikt ikke har fått noe

  13. Grunnleggende ferdigheter med vekt på å regne i alle fag

    Kjærland, Kristine ()

    Målet med denne oppgaven var å få et innblikk i de grunnleggende ferdighetenes plass i norsk skole med vekt på den grunnleggende ferdigheten å regne. Det er undersøkt hvordan lærere integrerer å regne i andre fag enn i matematikk. Det har blitt gjennomført seks intervjuer med lærere på ba

  14. «Hva er du redd for? Går det galt, er det ment sånn. For du blir alt du har drømt om, du er del av en plan. For du er original!» Cir.Cuz - Original

    Ueland, Ingunn ()

    Problemstillingen som er utgangspunktet for denne oppgaven er: Hvordan kan skolen tilpasse undervisningen slik at elever med atferdsproblemer opplever mestring i undervisningssituasjonen? Teoridelen er delt inn i tilpasset opplæring, mestring og atferdsproblemer. Tilpasset opplæring presenteres gj

  15. Ute av syne, ute av sinn – om innagerende atferd i skolen

    Myrseth, Sunniva ()

    I dagens skole er det et problem at elever som viser utagerende atferd får mesteparten av lærerens oppmerksomhet. Elever som viser innagerende atferd blir bagatellisert og ignorert, til tross for at forskning viser at denne atferden omtrent er like vanlig som utagerende. De sitter jo bare der og g

  16. Følelser i skolen

    Berg, Rut-Elise ()

    I dagens klasserom er det mange ting en elev må mestre for å få en god skoletilpasning; sitte i ro, rekke opp hånda, etablere vennskap og snakke høflig til læreren. For å klare alt dette må elevene klare å håndtere følelsene som kommer opp på en slik måte at det ikke står i veien for e

  17. Spesialundervisning i den finske skolen

    Helland, Elisabeth ()

    Temaet for denne bacheloroppgaven er spesialundervisningen i den finske skolen. Det finske systemet for spesialundervisning blir ofte argumentert for som en av faktorene for Finlands gode resultater i internasjonale tester (Sahlberg, 2014). Problemstillingen for oppgaven lyder som følger ”Hvorda

  18. Elevmegling i den norske grunnskolen

    Skarholt, Espen Faye Rode ()

    Denne oppgaven omhandler skolemegling og bruken av den i norsk skole. Gjennom et kvalitativt intervju, observasjon og relevant teori belyses styrker og svakheter ved skolemegling. Skolemegling er et program der elevene lærer seg å megle egne konflikter og løse dem på egenhånd. Det er mye lær

  19. Fremtidens skole

    Vangstad, Knut Olav ()

    Utdanning har vært med å prege alle kulturer til alle tider. I vår tid er skolen satt i system, den avlaster familiene og er alle barn og unges inngangsport til livet. I denne oppgaven ønsker jeg å lete etter svar på hvordan det best mulig bør gjøres. Oppgaven er idealistisk og ønsker å sv